Page 49 - Habitat Jaarverslag 2020
P. 49

 strategie
STRATEGISCHE BELEIDSKEUZES 2016 – 2020
Dit boekjaar had het laatste jaar van onze vijfjarenstrategie moeten zijn. Maar vanwege de coronacrisis die sinds maart 2020 de wereld in zijn greep houdt en de weerslag daarvan op onze activiteiten en resultaten en vanwege de onzeker- heid over de toekomst, hebben wij besloten de huidige stra- tegie met een jaar te verlengen. In boekjaar 2021 bekijken we hoe de samenleving en de economie reageren op de crisis en ontwikkelen wij een nieuwe vijfjarenstrategie (boekjaar ‘22 – ‘26) die inspeelt op de vraag hoe Habitat Nederland zich moet ontwikkelen en aanpassen aan de veranderde, nieuwe werkelijkheid.
Hoewel het niet met zekerheid te zeggen is of wij de gestelde doelen gehaald zouden hebben zonder de coronacrisis, doen de eerste vier jaar dat wel sterk vermoeden. Na vier van de vijf jaar was onze eerste doelstelling - het verdubbelen van onze impact door projectondersteuning - binnen handbereik. Na vier jaar zaten we al op 85% van die verdubbeling en het eerste half jaar van het boekjaar ging voorspoedig tot vanaf maart onze inkomsten en daarmee de bijdrage aan projecten stokten. Onze tweede doelstelling - het versterken van de
49
financiële duurzaamheid van onze organisatie - mogen we, zelfs ondanks de crisis, als ruim gehaald beschouwen. In de afgelopen jaren hebben wij een gezonde reserve opgebouwd
en zijn wij een stabiele organisatie geworden. Iets waar wij in deze tijd van onzekerheid en economische crisis van profiteren. Ook het vergroten van de bekendheid van onze organisatie, onze derde doelstelling, was succesvol. Met de nieuwe samenwerking met Buddy Vedder als ambassadeur en het projectbezoek van ambassadeurs Buddy Vedder en Marlayne Sahupala aan Oeganda net voordat de wereld in lockdown ging, hebben wij nog heel veel mensen kunnen bereiken. Een mooi slotstuk van de afgelopen jaren waarin wij meer en meer hebben ingezet op het generen van bereik in Nederland.
Al met al een mooi resultaat, dat wij het komende jaar proberen te consolideren terwijl wij werken aan onze nieuwe strategie en de nieuwe doelstelling om onze organisatie de komende jaren door roerige tijden te loodsen.
   DE VIJFJAREN STRATEGIE - VAN BOEKJAAR 2016 T/M 2020 - IS GESTOELD OP DRIE PIJLERS:
 de impact wereldwijd vergroten door de projectondersteuning te verdubbelen
 een financieel duurzame organisatie creëren
 de impact in Nederland vergroten door onze merkbekendheid bij het Nederlandse publiek te vergroten
  financiering projecten
 digitale marketing
 bouwreizen
 cause marketing
 partnerships & sponsoring
initiatieven doelstelling

















































































   47   48   49   50   51