Page 51 - Habitat Jaarverslag 2020
P. 51

 met betrekking tot integriteit en transparantie en hanteert een zero tolerance policy bij fraude, seksueel misbruik of exploi- tatie en misbruik van kinderen.
Speciaal voor onze bouwreizen hebben wij gedragscodes opgesteld voor onze vrijwillige reisbegeleiders en onze bouw- reizigers. Meer daarover onder het kopje risicomanagement verderop in dit hoofdstuk.
Een overzicht van de codes en richtlijnen die Habitat Nederland onderschrijft:
● Habitat International: Ethics Covenant and Code of Conduct;
● Habitat International: Safeguarding policy en Child Protection Policy
● Habitat International: Whistle Blower Policy
● Habitat International: Fraude Policy
● Erkenningsregeling Goede Doelen van het CBF
● Partos Gedragscode
● SBF Code Goed Bestuur
● Financiële codes Goede Doelen Nederland
● Dutch Accounting Standards Board, richtlijn RJ650
● Inter-Agency Standing Committee’s Six Core Principles
Relating to Sexual Exploitation and Abuse
● Interaction CEO Pledge on Preventing Sexual Abuse,
Exploitation and Harassment by and of NGO Staff
● Interaction NGO Standards
● The Code of Conduct for the International Red Cross and
Red Crescent Movement and NGOs in Disaster Relief
● The Core Humanitarian Standard on Quality and
Accountability
● The Sphere Humanitarian Charter and Minimum
Standards in Humanitarian Response
TRANSPARANTE COMMUNICATIE NAAR ONZE ACHTERBAN
Bij onze waarden en richtlijnen hoort een open en transpa- rante communicatie over onze organisatie, ons werk, onze werkwijze en onze resultaten. Wij willen de mensen in ons netwerk en onze achterban zo goed mogelijk informeren, integer en transparant. Wij willen niet alleen vertellen over
51
onze successen, maar ook transparant communiceren over wat er niet goed ging en wat beter kan. Dit streven wij na in zowel onze contacten met en communicatie naar onze ach- terban in Nederland als ook in onze contacten met belang- hebbenden in het buitenland.
Onze achterban en belanghebbenden in binnen en buitenland
Habitat Nederland heeft door haar uitgebreide netwerk di- verse belanghebbenden in het buitenland. Er is contact met Habitat International en de Habitat landenorganisaties waar Habitatprojecten worden uitgevoerd. Hier in Nederland on- derhouden wij contact met particuliere donateurs, geïnteres- seerden, bedrijven, (semi-) overheid, institutionele donateurs, bouwreizigers, vrijwillige reisbegeleiders en andere vrijwilli- gers, leveranciers en dienstverleners en onder andere Partos, Goede Doelen Nederland en het CBF.
Wij hebben dagelijks contact met supporters via uiteenlopen- de kanalen. Van een schriftelijke voortgangsrapportage over
een specifiek project voor een Nederlandse donateur tot het beantwoorden van een vraag van een geïnteresseerde aan de telefoon. Van een presentatie tijdens een informatiebijeen- komst voor een bouwreis tot een verhaal op onze website of in de Bouwbrief over een huiseigenaar wiens leven veranderd is dankzij zijn nieuwe Habitathuis. En natuurlijk geven wij al- gemene informatie, zoals in dit jaarverslag, via onze websites en folders en brochures en kan eenieder ons bereiken via de telefoon, email, website of social media met vragen, sugges- ties of klachten.
Monitoren en verbeteren
Als er klachten binnenkomen dan worden deze volgens een vaste procedure afgehandeld en opgeslagen in onze klachtenadministratie. In dit boekjaar 2020 zijn er bij Habi- tat Nederland geen klachten binnengekomen. De volledige klachtenprocedure is terug te lezen op onze website.
Naast de klachten die wij bijhouden, meten wij ook klantte- vredenheid in binnen- en buitenland. Elke bouwreis wordt

































































   49   50   51   52   53