Page 38 - Habitat Jaarverslag 2020
P. 38

  38
alles draait om impact
Bij Habitat Nederland willen wij zo zorgvuldig en ver- antwoord mogelijk omgaan met de ons toevertrouw- de donaties. Wij streven ernaar onze donateurs, (bedrijf)sponsors en alle andere geïnteresseerden transparant te informeren over onze inkomsten en bestedingen. Uiteraard vertellen wij in dit hoofdstuk meer over die inkomsten en bestedingen, maar allereerst vragen wij aandacht voor iets dat wij nóg belangrijker vinden: onze impact. Wat hebben wij bereikt met de donaties die wij kregen en hoeveel mensen hebben wij dat steuntje in de rug kunnen bieden om ze te helpen een beter bestaan op te bouwen? Want dat is waar het tenslotte om draait: onze impact, de levens die wij hebben kunnen ver- anderen!
In 2017 startten wij met het meten van onze impact. Dat jaar hielpen wij gemiddeld 1.750 mensen per maand, maar stelden ons meteen ten doel om vanaf 2020 onze impact te verhogen naar 2.500 mensen per maand – 30.000 mensen per jaar dus.
De laatste jaren ging dat voorspoedig, we konden steeds meer helpen met duurzame en slimme oplos- singen en al in 2019 stond de teller op die gewenste 2.500 mensen per maand. Maar helaas heeft de coronacrisis een grote invloed, zodat wij dit jaar voor het eerst onze impact niet zagen groeien. Over het hele boekjaar gemeten, kwamen wij uit op 2.000 mensen per maand, terwijl we in de eerste helft
van ons boekjaar - vóór de coronapandemie en de wereldwijde crisis - afstevenden op gemiddeld 2.800 mensen per maand.
Gelukkig is ons werk op veel plaatsen inmiddels weer opgestart en wordt er in veel landen weer gebouwd. Het zal nog wel even duren voordat wij weer op volle sterkte aan de slag zijn, maar we zullen er alles aan doen om zo snel mogelijk weer minimaal 2.500 mensen per maand te kunnen helpen en onze impact te laten groeien.
 Wat is impact?
Met impact bedoelen wij het aantal mensen dat wij hebben kunnen helpen met de projecten die wij financieren. Impact is dus direct gelinkt aan onze inkomsten en uitgaven, maar sluit veel beter aan bij onze visie en missie en onze doelen dan puur de bedragen die wij ophalen en uitgeven. Het gaat tenslotte om wat wij met die bedragen doen: het gaat om de mensen die wij helpen!
Wij meten onze impact in het aantal mensen dat wij gemiddeld per maand helpen. De projecten die wij ondersteunen variëren
in kosten en in het aantal mensen dat wij ermee bereiken. Zo
is een beroepsopleiding voor een jongere in Oeganda relatief duur en deze opleiding verbetert alleen de levens van gezinsle- den van de jongere. Terwijl een waterstation in Cambodja heel veel mensen schoon water biedt, zodat het weliswaar meer kost, maar door het grote bereik, per geholpen persoon veel goedkoper is dan een beroepsopleiding. Omdat wij altijd een mix van verschillende soorten projecten zullen ondersteunen, werken wij met een ‘gemiddeld aantal geholpen personen per maand’, dat wij berekenen op basis van onze projecten van het afgelopen jaar.























































































   36   37   38   39   40