Page 19 - Habitat Jaarverslag 2020
P. 19

schoon water voor zeven dorpen tegelijk
De verkopers zijn erg blij met het waterstation: water van goede kwaliteit tegen een lage prijs. En dat de winst ook nog eens terugvloeit naar de gemeenschap is voor deze kleine ondernemers een extra reden om naar het waterstation te komen en hun inkoop niet meer bij de grotere commerciële waterleveranciers te doen.
Tot slot is het waterstation ook de vaste waterleverancier ge- worden van de lokale school en de kliniek en worden ook het gemeentehuis en het dorpshoofd wekelijks van vers water voorzien, waardoor de bekendheid en daarmee het bereik nog steeds groeit.
Sokha vindt het een win-win
De 25-jarige Sokha is een van de mensen die het water dat
zij inkopen bij het waterstation, weer doorverkopen. Sokha
heeft een winkeltje aan huis. “Met de komst van het wa-
terstation is het voor mij veel eenvoudiger om aan schoon drinkwater te komen. Het gezuiverde water van het water-
station verkoopt heel goed! Ik maak meer winst omdat ik het
water nu in de buurt kan halen. En het mooie is dat er ook in 19 het droge seizoen genoeg water is.
Vroeger bestelde ik het water bij een grote commerciële partij in een ander dorp. In het droge seizoen was het vaak uitver- kocht en dan had niemand in het dorp nog schoon water. Het waterstation is echt goed. En ik steun door mijn water bij het waterstation te kopen mijn eigen gemeenschap en dat voelt goed. Het is eigenlijk win-win voor iedereen!”
In het project in Cambodja dat wij dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij konden uitvoeren, bouwden wij de afgelopen twee jaar verschillende watervoorzieningen op het platteland van Cambodja. Met onder andere simpele wa- terfilters voor gezinnen, waterinstallaties op scholen en een compleet waterstation met een uitgebreid filtersysteem dat water zuivert, kregen bijna 36.000 mensen eindelijk toegang tot veilig en schoon drinkwater.
Dat waterstation was niet het eerste waterstation dat wij bouwden op het platteland van Cambodja. Maar wij voerden wel een aantal aanpassingen door in het ontwerp van het waterstation en in het business model voor het gebruik en de verkoop van het water die heel succesvol bleken. Dus met deze nieuwe versie van het waterstation heeft Habitat Cambodja een nog beter model waarmee ze verder kunnen om nog meer mensen te helpen aan veilig drinkwater.
Wat is een waterstation?
In technische zin is een waterstation een uitgebreid systeem waarin water uit een lokale bron – een meer of een put – door een microwater-filtratiesysteem stroomt, waarna er schoon en veilig drinkwater overblijft. Een waterstation filtert en distribueert water en monitort voortdurend de veiligheid van
het geleverde water, zodat het altijd aan de kwaliteitseisen voldoet.
Maar een waterstation is niet enkel een technische installa- tie. Het is een coöperatie gerund door de gemeenschap zelf en dus een duurzame en zelfvoorzienende oplossing voor de hele gemeenschap. Het is een sociale onderneming die werkgelegenheid oplevert, de gemeenschapszin bevordert, zelfvoorzienend is en duurzaam.
Deze aanpak past heel goed bij Habitat. Door het water- station te runnen vanuit een coöperatie krijgen mensen niet gewoon ‘gratis water’, maar worden ze zelfvoorzienend en dragen ze zelf de verantwoordelijkheid. Zo blijft het water ook stromen als Habitat het waterstation heeft opgezet en wordt dit project echt duurzaam op de lange termijn.
Een groot bereik
De meeste waterstations die Habitat bouwt in kwetsbare gemeenschappen op het platteland voorzien zo’n 1.500 mensen van schoon water. Maar dit waterstation dat in 2019 gebouwd is in Thmey Village in Battambang heeft een veel groter bereik: het bedient zeven dorpen tegelijk.
Op dit moment staat de teller op 3.800 mensen die hier hun water kopen, maar dit aantal groeit nog doordat de bekend- heid van het waterstation toeneemt.
Het grootste deel van de klanten zijn gezinnen uit de om- geving zijn die hier grote flessen van 20 liter afnemen. Zij komen – afhankelijk van de grootte van hun gezin en het seizoen – een aantal keren per week schoon water halen. Een klein deel van de klanten zijn kleine zelfstandigen die het water doorverkopen in hun stalletje of hun winkel aan huis. Zij komen minder vaak langs dan de families, maar nemen grotere hoeveelheden water af én bereiken daarmee dus weer een nieuwe groep mensen die dankzij het waterstation veilig en betaalbaar drinkwater hebben.
  












































































   17   18   19   20   21